Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Kredyt dla doktoranta

Stosownie do art. 210 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, doktorant może ubiegać się o kredyt studencki. Przepisy o kredytach studenckich stosuje się odpowiednio, z tym że:
1) kredyt może otrzymać doktorant, który nie ukończył 35. roku życia;
2) kredyt jest udzielany na okres kształcenia w szkole doktorskiej tylko raz, nie dłużej niż na 4 lata.

Kredyt studencki doktorant może zatem otrzymać wówczas, gdy nie ukończył 35. roku życia i jego przeciętny miesięczny dochód na osobę w rodzinie z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku jest niższy lub równy kwocie określonej na podstawie art. 98 ust. 4 ustawy. Wysokość dochodu ustala się zgodnie z art. 88 ustawy, tj. na zasadach analogicznych do tych, które stosowane są przy ustalaniu wysokości dochodu w rodzinie studenta ubiegającego się o stypendium socjalne. Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Minister ogłasza w BIP na swojej stronie podmiotowej wysokość miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie osoby ubiegającej się o kredyt studencki uprawniającą do otrzymania kredytu studenckiego w danym roku akademickim.

Kredyt studencki jest udzielany przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, które zawarły z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę określającą zasady korzystania ze środków Funduszu Kredytów Studenckich.

1. Wniosek o udzielenie kredytu studenckiego zawiera:

1) dane osobowe wnioskodawcy:
a) imiona i nazwisko,
b) numer PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument,
c) datę urodzenia,
d) adres zamieszkania;

2) informację o innych odbywanych studiach lub kształceniu w szkole doktorskiej;
3) informację o dotychczas ukończonych studiach, studiach doktoranckich lub szkole doktorskiej;
4) dane wymagane przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowokredytową, zwane dalej “instytucją kredytującą”, dla celów oceny zabezpieczenia spłaty kredytu studenckiego;
5) wskazanie wnioskowanej wysokości miesięcznej transzy kredytu studenckiego spośród wysokości, o których mowa w § 11 ust. 1.

1. Wniosek o udzielenie kredytu studenckiego składa się w wybranej przez wnioskodawcę instytucji kredytującej, która zawarła z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę, o której mowa w art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w postaci:
1) elektronicznej – za pomocą systemu teleinformatycznego instytucji kredytującej albo
2) papierowej – na formularzu ustalonym przez instytucję kredytującą.

3. Wniosek o udzielenie kredytu studenckiego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo uwierzytelnia przy użyciu danych uwierzytelniających, stosowanych przez instytucję kredytującą do weryfikacji, w drodze elektronicznej, posiadacza rachunku.

4. W przypadku składania wniosku o udzielenie kredytu studenckiego w postaci elektronicznej, dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2, dołącza się w postaci elektronicznych kopii.

5. Wnioskodawca na żądanie instytucji kredytującej:
1) udziela wyjaśnień i informacji mających wpływ na udzielenie kredytu studenckiego;
2) przedkłada oryginały dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 – w przypadku wniosku o udzielenie kredytu studenckiego złożonego w postaci elektronicznej.

§ 4 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie kredytów studenckich (Dz. U. poz. 2468)

1. Wniosek o udzielenie kredytu studenckiego składa się w wybranej przez wnioskodawcę instytucji kredytującej, która zawarła z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę, o której mowa w art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w postaci:
1) elektronicznej – za pomocą systemu teleinformatycznego instytucji kredytującej albo
2) papierowej – na formularzu ustalonym przez instytucję kredytującą.

3. Wniosek o udzielenie kredytu studenckiego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo uwierzytelnia przy użyciu danych uwierzytelniających, stosowanych przez instytucję kredytującą do weryfikacji, w drodze elektronicznej, posiadacza rachunku.

4. W przypadku składania wniosku o udzielenie kredytu studenckiego w postaci elektronicznej, dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2, dołącza się w postaci elektronicznych kopii.

5. Wnioskodawca na żądanie instytucji kredytującej:
1) udziela wyjaśnień i informacji mających wpływ na udzielenie kredytu studenckiego;
2) przedkłada oryginały dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 – w przypadku wniosku o udzielenie kredytu studenckiego złożonego w postaci elektronicznej.

Określają je przepisy zarządzenia nr 150 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 7 października 2019 r. w sprawie wydawania zaświadczeń osobom ubiegającym się o otrzymanie kredytu studenckiego oraz wyłaniania najlepszych absolwentów uczelni. 

Wniosek o wydanie zaświadczenia w związku z ubieganiem się o kredyt studencki może złożyć:

1) student;

2) doktorant;

3) osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia;

4) osoba ubiegająca się o przyjęcie do szkoły doktorskiej.

Studentowi i doktorantowi wydaje się zaświadczenie o posiadaniu statusu odpowiednio studenta lub doktoranta. Osobie ubiegającej się o przyjęcie na studia oraz osobie ubiegającej się o przyjęcie do szkoły doktorskiej wydaje się zaświadczenie potwierdzające ich udział w procesie rekrutacji odpowiednio na studia lub do szkoły doktorskiej.

Wniosek o wydanie zaświadczenia w związku z ubieganiem się o kredyt studencki składa się odpowiednio:

1) w przypadku studenta do właściwej jednostki dydaktycznej;

2) w przypadku doktoranta, który jest uczestnikiem studiów doktoranckich, do sekretariatu studiów doktoranckich danej jednostki organizacyjnej, w przypadku doktoranta, który kształci się w szkole doktorskiej, do sekretariatu danej szkoły doktorskiej;

3) w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia do przewodniczącego/sekretarza komisji rekrutacyjnej danej jednostki organizacyjnej lub kierownika/zastępcy kierownika Biura ds. Rekrutacji;

4) w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie do szkoły doktorskiej do sekretariatu danej szkoły doktorskiej.

Termin na wydanie zaświadczenia:

Zaświadczenie wydaje się niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

Kto podpisuje zaświadczenie?

Zaświadczenie dla studentów i doktorantów podpisuje, opatrując swoją pieczęcią, osoba upoważniona przez Rektora do potwierdzania danych w zaświadczeniu.

 

Zgodnie z art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce kredyt studencki jest wypłacany w miesięcznych transzach przez okres do 10 miesięcy roku akademickiego, z wyłączeniem okresów urlopów od zajęć lub innych przerw udzielonych zgodnie z regulaminem studiów. W ustępie drugim wskazanego przepisu przewidziano, że instytucja kredytująca zaprzestaje wypłaty miesięcznych transz kredytu studenckiego w przypadku: 1) skreślenia z listy studentów; 2) urlopu od zajęć w uczelni lub innej przerwy zgodnej z regulaminem studiów; 3) zawieszenia w prawach studenta; 4) ukończenia studiów; 5) ujawnienia zatajonych istotnych informacji mających wpływ na udzielenie kredytu studenckiego lub jego wysokość.

Taką możliwość przewiduje art. 102 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Powołany przepis stanowi, że na wniosek kredytobiorcy w przypadku trudnej sytuacji życiowej spłata kredytu studenckiego wraz z odsetkami może być zawieszona na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Kredyt studencki może być umorzony:

1) częściowo – w przypadku: a) wyróżniającego wyniku ukończenia studiów przez kredytobiorcę, b) szczególnie trudnej sytuacji życiowej kredytobiorcy;

2) w całości – w przypadku: a) trwałej utraty przez kredytobiorcę zdolności do spłaty zobowiązań, b) braku prawnych możliwości dochodzenia roszczeń od kredytobiorcy, c) śmierci kredytobiorcy.

Kredyt studencki może być umorzony przez:

1) instytucję kredytującą – w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. b i c ustawy;

2) ministra – w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b oraz pkt 2 lit. a ustawy.

Absolwent, który znalazł się w grupie najlepszych absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego w rozumieniu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie kredytów studenckich (Dz. U. poz. 2468) i korzystał jednocześnie z kredytu, ma prawo zwrócić się do kierownika jednostki organizacyjnej o wydanie zaświadczenia o ukończeniu studiów w grupie najlepszych absolwentów, które uprawnia do umorzenia części kredytu. Zaświadczenie to podpisuje, opatrując swoją pieczęcią, osoba upoważniona przez Rektora do potwierdzania danych w zaświadczeniu. Zaświadczenie wydawane jest według wzoru, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia nr 150 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 7 października 2019 r. w sprawie wydawania zaświadczeń osobom ubiegającym się o otrzymanie kredytu studenckiego oraz wyłaniania najlepszych absolwentów uczelni.