Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Regulaminy Szkół Doktorskich – wybrane zagadnienia

A. Dopuszczalne sposoby złożenia podania w sprawie podlegającej załatwieniu w formie rozstrzygnięcia wewnątrzzakładowego

W przypadku spraw podlegających załatwieniu w formie rozstrzygnięcia wewnątrzzakładowego, doktorant ma prawo złożyć podanie:

✔ na piśmie albo

✔ przez informatyczny system obsługi studiów (USOS)

✔ przez elektroniczną pocztę uniwersytecką (EPU) w rozumieniu zarządzenia nr 279 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 10 grudnia 2020 r. w sprawie poczty elektronicznej Uniwersytetu Warszawskiego.

B. Dopuszczalne sposoby złożenia podania w sprawie podlegającej załatwieniu w formie decyzji administracyjnej

W przypadku spraw podlegających załatwieniu w drodze decyzji administracyjnej, doktorant może złożyć podanie:

✔ na piśmie lub

✔ w innej formie przewidzianej w przepisach k.p.a.

W przypadku złożenia przez USOS podania w sprawie podlegającej rozpatrzeniu w formie rozstrzygnięcia wewnątrzzakładowego, o treści wydanego w sprawie rozstrzygnięcia informuje się doktoranta przez USOS. W przypadku zaś złożenia podania – w sprawie podlegającej rozpatrzeniu w formie rozstrzygnięcia wewnątrzzakładowego – na piśmie, o treści rozstrzygnięcia doktoranta informuje się niezwłocznie po jego wydaniu osobiście lub za pośrednictwem elektronicznej poczty uniwersyteckiej.

Od decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć dyrektora szkoły doktorskiej  przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, który można złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji lub rozstrzygnięcia.

Osoba przyjęta do szkoły doktorskiej nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania. Ślubowanie należy złożyć nie później niż 30 dni od dnia rozpoczęcia kształcenia.

Doktorant otrzymuje legitymację doktorancką po nabyciu praw doktoranta, tj. po złożeniu ślubowania.

Legitymacja doktorancka zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia:

  1. ukończenia kształcenia w szkole doktorskiej,
  2. zawieszenia w prawach doktoranta lub
  3. skreślenia z listy doktorantów.

Wniosek o wyznaczenie promotora, wraz ze wskazaniem osoby proponowanej na promotora, należy złożyć niezwłocznie po przyjęciu do szkoły doktorskiej. Wniosek może uwzględniać wyznaczenie dodatkowych promotorów lub promotora pomocniczego. Dodatkowych promotorów lub promotora pomocniczego można wyznaczyć przez cały okres kształcenia.

W sytuacji niezłożenia wniosku o wyznaczenie promotora w terminie miesiąca od dnia podjęcia kształcenia uznaje się, że doktorant wnioskuje o wyznaczenie na promotora osoby wskazanej jako planowany promotor we wniosku o przyjęcie do szkoły doktorskiej.

Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, która wyróżnia się uznanym krajowym lub międzynarodowym dorobkiem naukowym, w szczególności w okresie pięciu lat przed wyznaczeniem na promotora:

  1. kierowała projektami badawczymi,
  2. publikowała wyniki własnych badań naukowych w recenzowanych czasopismach i wydawnictwach naukowych o uznanej renomie lub
  3. współpracowała z przedstawicielami innych ośrodków naukowych.

Rada szkoły doktorskiej, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów, może określić szczegółowe kryteria, które musi spełniać osoba wyznaczana na promotora, w szczególności dotyczące dorobku naukowego oraz jakości dotychczasowej opieki promotorskiej.

Funkcję promotora pomocniczego może pełnić osoba posiadająca stopień doktora. Rada szkoły doktorskiej, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów, może określić szczegółowe kryteria, które musi spełniać osoba wyznaczana na promotora pomocniczego, w szczególności dotyczące dorobku naukowego oraz jakości dotychczasowej opieki promotorskiej.

Promotorem nie może zostać osoba, która:

1) w okresie ostatnich pięciu lat:

a) była promotorem czterech doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej lub

b) sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej dwie osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji rozprawy doktorskiej lub

c) uzyskała dwukrotnie negatywny wynik ewaluacji wywiązania się z obowiązków przez promotora;

2) pozostaje wyznaczonym promotorem dla więcej niż pięciu doktorantów lub osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora. Dyrektor szkoły doktorskiej, po uzgodnieniu z Radą Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach może zwiększyć ten limit o nie więcej niż trzy. W tym celu może zasięgnąć opinii właściwej Rady Naukowej Dyscypliny. Zwiększenie limitu może dotyczyć zwłaszcza sytuacji, gdy promotor jest kierownikiem grantu badawczego, z którego środków finansowane ma być stypendium doktoranckie, naukowe lub wynagrodzenie doktoranta przez okres co najmniej 36 miesięcy.

Obowiązki promotora obejmują w szczególności:

1) sprawowanie opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej przez doktoranta, w tym udzielanie doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej;

2) dbałość o zapewnienie doktorantowi odpowiednich warunków pracy i prowadzenia badań;

3) pomoc doktorantowi w opracowaniu indywidualnego planu badawczego;

4) opiniowanie podań i wniosków doktoranta składanych w toku kształcenia;

5) okresowe opiniowanie postępów w pracy naukowej doktoranta, w szczególności w realizacji  indywidualnego planu badawczego w formie opinii do sprawozdania rocznego doktoranta;

6) współpracę z dyrektorem szkoły doktorskiej w celu monitorowania postępów doktoranta;

7) współpracę z promotorem pomocniczym lub drugim promotorem doktoranta, o ile zostali wyznaczeni.

Obowiązki promotora pomocniczego obejmują w szczególności wykonywanie czynności pomocniczych, w uzgodnieniu z promotorem, w opiece naukowej nad doktorantem, w tym opiniowanie indywidualnego planu badawczego.

Zmiana promotora może nastąpić na wniosek:

  1. doktoranta lub
  2. promotora albo
  3. komisji ds. oceny śródokresowej.

Doktorant może złożyć wniosek o zmianę promotora w dowolnym momencie realizacji kształcenia; promotor – nie później niż po zatwierdzeniu projektu indywidualnego planu badawczego przez dyrektora szkoły doktorskiej; komisja ds. oceny śródokresowej – po przeprowadzeniu oceny śródokresowej, w wyniku której negatywnie oceniono opiekę promotorską.

Wniosek o zmianę promotora kieruje się do dyrektora właściwej szkoły doktorskiej.

W przypadku złożenia wniosku o zmianę promotora przez:

  1. doktoranta – wymagane jest dołączenie uzasadnienia wraz z oświadczeniem osoby proponowanej na promotora o gotowości podjęcia opieki nad doktorantem;
  2. promotora – wymagane jest dołączenie uzasadnienia.

Doktorant powinien przedstawić indywidualny plan badawczy dyrektorowi właściwej szkoły doktorskiej – w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia.

Doktorant powinien opracować indywidualny plan badawczy w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami. W przypadku wyznaczenia promotora pomocniczego, plan jest przedstawiany ponadto po zaopiniowaniu przez tego promotora.

Projekt indywidualnego planu badawczego powinien zawierać w szczególności:

1) temat badań wraz z uzasadnieniem jego podjęcia;

2) pytania, tezy lub hipotezy badawcze;

3) harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej;

4) określenie formy preferowanej współpracy z promotorem;

5) określenie formy rozprawy doktorskiej;

6) zadania badawcze, w tym określenie ewentualnych planowanych badań zagranicznych;

7) określenie stosowanych metod badawczych;

8) określenie ryzyk badawczych i sposobów ich minimalizowania;

9) zarys aktualnego stanu badań dotyczących zagadnień będących przedmiotem rozprawy doktorskiej, w tym literaturę przedmiotu;

10) planowany udział w konferencjach, warsztatach, szkołach letnich itp.;

11) znaczenie zaplanowanych badań;

12) planowane elementy programu kształcenia z dostępnych do wyboru sprzyjające przygotowaniu rozprawy doktorskiej;

13) planowane efekty badań oraz sposoby ich upowszechniania.

Dodatkowe elementy, które powinien zawierać projekt indywidualnego planu badawczego, może określać uchwała rady właściwej szkoły doktorskiej.

Projekt indywidualnego planu badawczego podlega zatwierdzeniu przez dyrektora właściwej szkoły doktorskiej. Zatwierdzenie powinno nastąpić w terminie miesiąca od dnia jego złożenia. Przed zatwierdzeniem projektu dyrektor szkoły doktorskiej może zasięgnąć opinii zespołu ekspertów wspomagających doktoranta we: współpracy z promotorem, promotorami lub promotorem pomocniczym, w jego rozwoju naukowym oraz monitorujących postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.

Dyrektor właściwej szkoły doktorskiej może zwrócić się do doktoranta o poprawienie w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami projektu indywidualnego planu badawczego  i przedstawienie go ponownie do zatwierdzenia. Więcej na temat skierowania przez dyrektora projektu indywidualnego planu badawczego do poprawy dowiecie się Państwo zapoznając się z odpowiedzią na kolejne pytanie.

Dyrektor szkoły doktorskiej może zwrócić się do doktoranta o poprawienie projektu indywidualnego planu badawczego i przedstawienie go ponownie do zatwierdzenia. W takiej sytuacji doktorant powinien – w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami – opracować projekt indywidualnego planu badawczego zgodnie ze wskazaniami dyrektora szkoły doktorskiej (sformułowanymi i doręczonymi doktorantowi na piśmie lub za pośrednictwem elektronicznej poczty uniwersyteckiej). Doktorant ma obowiązek przedłożyć poprawiony projekt indywidualnego planu badawczego wraz z akceptacją promotora lub promotorów w terminie miesiąca od dnia doręczenia mu na piśmie lub za pośrednictwem elektronicznej poczty uniwersyteckiej wskazań dyrektora, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.

Niezłożenie projektu indywidualnego planu badawczego w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia, niezatwierdzenie projektu indywidualnego planu badawczego przez dyrektora właściwej szkoły doktorskiej lub niezłożenie poprawionego indywidualnego planu badawczego w terminie miesiąca od dnia doręczenia doktorantowi na piśmie lub za pośrednictwem elektronicznej poczty uniwersyteckiej wskazań dyrektora właściwej szkoły doktorskiej, może skutkować skreśleniem z listy doktorantów.

Zatwierdzony indywidualny plan badawczy może zostać zmieniony:

  1. po dokonaniu oceny śródokresowej – w przypadku otrzymania pozytywnej oceny śródokresowej oraz gdy zmiana jest  uzasadniona i pozwala na złożenie rozprawy doktorskiej w regulaminowym terminie;
  2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek doktoranta, przed rozpoczęciem oceny śródokresowej;
  3. na wniosek doktoranta po upływie okresu zawieszenia kształcenia.

Wyrazić zgodę na przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej określonego w indywidualnym planie badawczym, nie dłużej jednak niż o rok, może dyrektor właściwej szkoły doktorskiej na wniosek doktoranta zaopiniowany przez promotora.

Możliwe jest to w szczególności w przypadku:

1) konieczności realizacji projektu badawczego finansowanego ze środków przyznanych w trybie konkursowym, w szczególności przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodową Agencję Wymiany Akademickiej lub Fundację na Rzecz Nauki Polskiej;

2) realizacji wyjazdów naukowych, w szczególności staży badawczych;

3) czasowej niezdolności do realizacji badań naukowych spowodowanej chorobą;

4) konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny lub dzieckiem do szóstego roku życia, lub posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności;

5) konieczności przeprowadzenia dodatkowych badań naukowych niezbędnych do ukończenia rozprawy doktorskiej.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor właściwej szkoły doktorskiej, na wniosek doktoranta zaopiniowany przez promotora, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej, określonego w indywidualnym planie badawczym, o kolejny rok. Łączny okres przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej nie może przekroczyć dwóch lat.

W okresie przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej, o którym mowa w odpowiedzi na poprzednie pytanie, doktorant zachowuje wszystkie prawa doktoranta, z wyjątkiem prawa do stypendium doktoranckiego.

Ocena śródokresowa dokonywana jest w połowie okresu kształcenia określonego w programie kształcenia. Dotyczy ona realizacji indywidualnego planu badawczego i przeprowadzana jest na podstawie:

  1. złożonych przez doktoranta materiałów potwierdzających realizację indywidualnego planu badawczego, w tym sprawozdania z realizacji IPB, oraz
  2. rozmowy z doktorantem (komisja ds. oceny śródokresowej przeprowadza rozmowę z doktorantem, obejmującą tematykę przedstawioną w sprawozdaniu; o terminie i miejscu rozmowy komisja informuje doktoranta z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem, przy czym w uzasadnionych przypadkach, na wniosek doktoranta, termin rozmowy może zostać zmieniony).

Ocena śródokresowa kończy się pozytywną lub negatywną oceną. Ocena powinna być opatrzona uzasadnieniem i jest ona jawna, podobnie jak jej uzasadnienie.

Podczas przeprowadzania oceny śródokresowej komisja ds. oceny śródokresowej przeprowadza ponadto ewaluację wywiązania się z obowiązków przez promotora lub promotorów oraz promotora pomocniczego. Wnioski z ewaluacji komisja ds. oceny śródokresowej przedstawia dyrektorowi właściwej szkoły doktorskiej oraz osobom, których dotyczyła ewaluacja.

 

Tak, na wniosek doktoranta w pracy komisji ds. oceny śródokresowej może uczestniczyć na prawach obserwatora przedstawiciel właściwego organu samorządu doktorantów.

 

Komisja ds. oceny śródokresowej wystawia ocenę pozytywną, jeżeli doktorant bez nieuzasadnionych opóźnień realizuje indywidualny plan badawczy oraz jego dotychczasowa działalność rokuje dalszą sprawną realizację indywidualnego planu badawczego. W przeciwnym razie komisja ds. oceny śródokresowej powinna wystawić ocenę negatywną.

Do sprawozdania z realizacji indywidualnego planu badawczego doktorant powinien załączyć wypełnioną przez siebie ankietę na temat współpracy z promotorem. Z kolei promotor lub promotorzy powinni załączyć do sprawozdania: 1) opinię na temat postępów doktoranta w realizacji indywidualnego planu badawczego oraz 2) ankietę na temat współpracy z doktorantem.

Szczegółowe wymogi dotyczące materiałów, które doktorant ma obowiązek złożyć wraz ze sprawozdaniem z realizacji indywidualnego planu badawczego, może określić rada właściwej szkoły doktorskiej.

Termin, miejsce i sposób składania sprawozdań z realizacji indywidualnego planu badawczego określa dyrektor właściwej szkoły doktorskiej po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów.

Zapisanie się na zajęcia z przedmiotu objętego programem kształcenia zgodnie z zasadami zapisów na zajęcia jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. Zapisy na zajęcia objęte programem kształcenia mogą być dokonywane przez dyrektora szkoły doktorskiej – w takim przypadku do doktoranta wysyłane jest powiadomienie za pośrednictwem elektronicznej elektronicznej poczty uniwersyteckiej.

Do zaliczenia roku niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1) spełnienie wszystkich wymagań przewidzianych do realizacji w programie kształcenia w danym etapie, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy na uzasadniony wniosek doktoranta, zaopiniowany przez promotora, dyrektor szkoły doktorskiej przesunął termin zaliczenia przez doktoranta wybranego przedmiotu na inny etap kształcenia lub wyznaczył przedmioty równoważne;

2) złożenie w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły doktorskiej sprawozdania rocznego doktoranta, wraz z opinią promotora lub promotorów.

Sprawozdanie roczne doktoranta zawiera w szczególności informację na temat:

1) postępów w realizacji programu kształcenia;

2) postępów w realizacji indywidualnego planu badawczego;

3) przebiegu praktyk dydaktycznych, o ile program kształcenia je przewiduje;

4) planów dalszej pracy nad rozprawą doktorską;

5) dorobku naukowego doktoranta uzyskanego w ciągu zaliczanego roku kształcenia, w tym o:

a) publikacjach naukowych;

b) udziale w konferencjach naukowych;

c) działalności popularyzatorskiej;

d) udziale w projektach badawczych;

e) otrzymanych stypendiach naukowych;

f) złożonych wnioskach grantowych i otrzymanych grantach;

g) wyjazdach lub stażach badawczych;

h) nagrodach;

i) udziale w szkoleniach, warsztatach, szkołach letnich lub stażach naukowych;

j) działalności organizacyjnej na rzecz Uniwersytetu;

k) zgłoszeniach patentowych i uzyskanych patentach;

l) wdrożeniach, komercjalizacji, udzielonych licencjach.

Termin, miejsce  i sposób składania sprawozdania rocznego oraz jego wzór określa dyrektor po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów.

Istnieje możliwość przesunięcia przez dyrektora szkoły doktorskiej terminu zaliczenia przez doktoranta wybranego przedmiotu na inny etap kształcenia. Rozstrzygnięcie w tym zakresie podejmuje dyrektor szkoły doktorskiej, przy czym rozstrzygnięcie wydawane jest w ramach uznania administracyjnego. Wniosek doktoranta musi być uzasadniony oraz winien być zaopiniowany przez promotora.

Istnieje możliwość wyznaczenia przez dyrektora szkoły doktorskiej doktorantowi przedmiotów równoważnych. Rozstrzygnięcie w tym zakresie podejmuje dyrektor szkoły doktorskiej, przy czym rozstrzygnięcie wydawane jest w ramach uznania administracyjnego. Wniosek doktoranta musi być uzasadniony oraz winien być zaopiniowany przez promotora.

Przedmioty równoważne to takie przedmioty, których zakładane efekty uczenia się są jednakowe lub zbliżone do przedmiotów przewidzianych w programie kształcenia, i których zaliczenie traktowane jest w rozliczaniu etapu kształcenia równorzędnie.

Doktorant może wnioskować o przyznanie mu indywidualnego trybu kształcenia wówczas, gdy niepełnosprawność lub choroba doktoranta ograniczają możliwość jego pełnego uczestnictwa w zajęciach, w tym także możliwość zdawania egzaminów i uzyskiwania zaliczeń. Doktorant z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą składa wniosek o przyznanie indywidualnego trybu kształcenia studiów do dyrektora szkoły doktorskiej za pośrednictwem Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW. Więcej na temat dostępnych form wsparcia udzielanych w ramach indywidualnego trybu kształcenia przeznaczonego dla doktorantów z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą mogą Państwo dowiedzieć się w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW.

Doktorant ma prawo, po uzyskaniu opinii promotora oraz poinformowaniu dyrektora szkoły doktorskiej, odbywać staże krajowe i zagraniczne oraz prowadzić badania w krajowych lub zagranicznych instytucjach naukowych.

Doktorantowi przysługuje prawo do przerw wypoczynkowych w wymiarze nieprzekraczającym ośmiu tygodni w roku. Przerwy wypoczynkowe są realizowane w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych. Każdorazowa przerwa nie może być krótsza niż siedem dni, chyba że wniosek doktoranta stanowi inaczej. Dyrektor szkoły doktorskiej może, na wniosek doktoranta, na wnioskowany okres zwolnić doktoranta z realizacji obowiązków dydaktycznych i badawczych w celach wypoczynkowych.

Dyrektor szkoły doktorskiej, na wniosek doktoranta, zawiesza kształcenie na okres odpowiadający czasowi trwania:

1) urlopu macierzyńskiego;
2) urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
3) urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego;

– określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks Pracy, w sytuacji spełnienia przesłanek określonych dla przyznania tego urlopu.

Dyrektorowi szkoły doktorskiej nie przysługuje w tym zakresie uznanie administracyjne, co oznacza, że w ww. sytuacjach nie może on odmówić uwzględnienia wniosku doktoranta o zawieszenie kształcenia.

Dyrektor może zawiesić kształcenie na wniosek doktoranta w szczególności w następujących przypadkach:

1) konieczności realizacji projektu badawczego finansowanego ze środków przyznanych w trybie konkursowym, w szczególności przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodową Agencję Wymiany Akademickiej lub Fundację na Rzecz Nauki Polskiej;
2) realizacji wyjazdów naukowych, w szczególności staży badawczych;
3) czasowej niezdolności do realizacji kształcenia spowodowanej chorobą;
4) konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny lub nad dzieckiem do 6. roku życia, lub posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności.

Dyrektorowi szkoły doktorskiej przysługuje w tym zakresie uznanie administracyjne, co oznacza, że może on odmówić uwzględnienia wniosku o zawieszenie kształcenia opartego na ww. okolicznościach.

Łączny okres zawieszenia kształcenia nie może być dłuższy niż dwa lata.

Doktorant ma obowiązek złożenia oświadczenia o podjęciu zawieszonego kształcenia w terminie miesiąca od dnia zakończenia okresu zawieszenia kształcenia.

Niezłożenie w przewidzianym terminie oświadczenia o podjęciu zawieszonego kształcenia uznaje się za rezygnację z kształcenia w szkole doktorskiej.

Dyrektor szkoły doktorskiej jest zobligowany do skreślenia doktoranta z listy doktorantów w przypadku:

1) negatywnego wyniku oceny śródokresowej;
2) niezłożenia rozprawy doktorskiej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym;
3) rezygnacji z kształcenia.

Dyrektor szkoły doktorskiej może skreślić doktoranta z listy doktorantów w przypadku:

1) niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;

2) niewywiązywania się z obowiązków określonych w:

a) regulaminie właściwej szkoły doktorskiej, w szczególności w przypadku: niezłożenia projektu indywidualnego planu badawczego w przewidzianym terminie; niezatwierdzenia projektu indywidualnego planu badawczego przez dyrektora szkoły doktorskiej lub niezłożenia poprawionego indywidualnego planu badawczego w wymaganym terminie; niezłożenia ślubowania w przewidzianym terminie.

b) programie kształcenia lub

c) indywidualnym planie badawczym.

Skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Niezadowalający postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej stwierdza się, jeżeli dotychczasowy postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej podaje w wątpliwość złożenie rozprawy doktorskiej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym. Podstawą do stwierdzenia niezadowalających postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej mogą być w szczególności:

1) opinia promotora lub promotora pomocniczego;
2) sprawozdanie roczne doktoranta wraz z załącznikami;
3) materiały z pracy doktoranta nad rozprawą doktorską przedłożone przez doktoranta na wezwanie dyrektora szkoły doktorskiej w określonym przez niego terminie, nie krótszym niż 14 dni, lub nieprzedłożenie ich przez doktoranta w tym terminie.